יום שבת, 30 ביוני 2012

אז מה אתם עושים בחופש ?



אחרי שהצטיינו בלימודים, למדנו למבחנים, עשינו דגמים ועבודות חקר, גזרנו אביזרי עזר, דאגנו לחולצות בית-ספר נקיות, מרחנו סנדויצ'ים כל בוקר (יותר מ-200 בשנה כפול מספר הילדים שיש לכם במערכת החינוך...), מצאנו פתרונות יצירתיים בזמני חופשות ומחלות, הכנו עוגות למסיבות, התנדבנו לועד הורים, התיצבנו לתורנויות "נשק וסע", הסענו לחוגים, חרפנו נפשנו במדורות ל"ג בעומר ובטיולים שנתיים , נצלינו בשמש בטקסים, הגיע הרגע הגדול מכולם, ממנו יראנו:

חופשת הקיץ.

כן, היא הגיעה. היא כבר כאן. 

לנשום עמוק. לספור לאט עד 10, לשתות מים קרים. נעבור את זה. ביחד.

אז איך עוברים חודשיים (פחות שלושה ימים שנחטוף בחזרה בין כסה לעשור או בין עשור לסוכות) של חופשה ?

לאט, לאט, בלי לחץ, תראו איך הזמן עובר מהר כשנהנים:

  1. קייטנות:  מסודרים עד סוף יולי, יש גם קיטנות המשך עד 10 לאוגוסט למי שצריך.
פלוס פטור מסנדויצ'ים בבוקר.

 עבר חצי, איך אני בשבילכם ?

ועכשיו לחצי השני:

  1. "חילופי סטודנטים": אם יש בני דודים או חברים שגרים במקום אחר, נחמד להתארח ליומיים שלושה או יותר, מחליפים אוירה ואויר ולכם יש חופש לרענון הזוגיות.
חיסרון: גם תורכם לארח יגיע...

  1. תכנון מראש: צחוק בצד, זה יכול להקל על כולם את החיים. מכינים לוח, עם הילדים, ובו מתכננים פעילויות לשבוע הקרוב, בכל יום. מגוון, יצירתי, נותן לילדים הזדמנויות לפעילויות שהם לא תמיד עושים, יש אפשרות לשלב אחים בגילאים שונים וכמובן להזמין חברים. אפשר לתכנן פעילויות כגון בריכה, סרט, באולינג, ספריה (אחלה מזגן!) ואפשר גם לתכנן ימים מיוחדים בבית:
 יום בישול:
מכינים יחד מתכונים קלים, הזדמנות נפלאה לחוש, לטעום, לגעת, לתכנן, ליצור, להנות ביחד, להשתמש בחומרים וכלים שונים, לפתוח אריזות מסוגים שונים ובכך לפתח מיומנויות של שימוש בכלים ותכונות של חומרים, מיומנויות שפתיות וקוגניטיביות- לשיים, לתאר, לספר, לשאול שאלות, לזכור, למיין, לתכנן, לארגן את הסביבה, בקרה עצמית ועוד. הזדמנות נפלאה לקרוא (מתכון) ולכתוב (שלט למסעדת הבית, תפריט היום וכו'). גדולים וקטנים יכולים להשתתף, כל אחד לפי יכולתו, והתוצאה- יאמי !
ספרי בישול מומלצים:
אפיה זה משחק ילדים/קרין גורן
פיצה פיתה/דנית סלומון
ילדים מבשלים/רות סירקיס
קיץ שמח במטבח/איילת הירשמן

 יום אינדיאנים:
ילדים עד גיל 8 יכולים מאד להנות וגם מבוגרים: מכינים אוהלים משמיכות וכריות (באמצע הסלון כמובן, הכי כיף), מכינים כתרים של אינדיאנים (רצועות בריסטול ונוצות), שרשראות (חוטי פלסטיק, קשיות גזורות ונוצות), חץ וקשת (מקל של צ'ופסטיק ובקצה נוצה וקולב שעליו מתוחה רצועת גומי תחתונים), קצת איפור אינדיאני (פסים על הפנים משאריות האיפור של פורים), ממציאים לכל אחד שם "אינדיאני" בהתאם לתכונות אופי או מראה (וגם כותבים את השמות על שלט ליד האוהל), נהנים מהיצירה, עובדים עם כלים וחומרים שונים, משחילים, גוזרים, מדביקים, מהדקים, קושרים, כותבים וכמובן מצלמים !

 יום אדום:
מתאים יותר לצעירים (עד גיל 4-5): מתכננים עם הילדים יום שכולו אדום- לובשים אדום, אוכלים מאכלים אדומים, מציירים באדום, מקשטים את הבית בבלונים אדומים וסרטים אדומים וכל דבר אחר שקשור לאדום. כמובן שזה יכול להיות גם צהוב או ירוק או חום (שוקולד.....)

 יום אולימפיאדה:
האולימפיאדה בפתח וזו יכולה להיות הזדמנות מצוינת להעשיר את עולם הידע בכל הקשור למדינות, עמים,  ענפי ספורט שונים ועוד.
מצאתי בספריה ספר מקסים, המעודכן לאולימפיאדה הקודמת:
 "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר"/ג'ייסון פייג' http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=901909
הספר מרכז את המידע על כל המשחקים האולימפיים בעת החדשה, טבלאות עם כמות המדליות של כל מדינה, תיאור של ענפי הספורט השונים, צילומים מרהיבים, עובדות מעניינות וגם "שיאים" של הטבע. מומלץ בחום !
אפשר לארגן בבית אולימפיאדה- להכין מדליות לזוכים (מציירים, כותבים, צובעים, גוזרים, קושרים סרט), להמציא ענפי ספורט שונים ומשונים: שיא קפיצות על רגל אחת, שיא כדרורים, שיא מסירות כדור בלי שיפול על הרצפה, זמן שיא בסידור המיטה, זמן שיא ב"להתלבש בעצמי"- לילדים עם הפרעת קשב יכול להיות מצוין !
כיוון שמדובר בחגיגה בינלאומית, אפשר לחפש באטלס ("האטלס הראשון שלי" בהוצאות שונות) דגלים ומדינות שונות, ערי בירה ומאכלים מאותה ארץ. ספר מצויין על מאכלי עמים לילדים: "ספר הבישול של ילדי כל העולם"/אנג'לה וילקס.
וכמובן שאפשר לצפות ולעקוב אחר המשחקים האולימפיים בטלויזיה.
וזה מוביל אותנו ל...

שבוע עמים (יום יפן, יום איטליה, יום ארצות הברית, יום צרפת, יום סין, יום ישראל):
לא חייבים את כל השבוע, אפשר גם יום אחד:
מכינים דגלים של אותה מדינה, לומידם מהי עיר הבירה ומוצאים תמונות של כמה אתרים מפורסמים (google earth ותמונות כמובן) לומדים כמה מילים שימושיות בשפה השלטת (דרך האינטרנט), אוכלים מאכלים מאפיינים (פיצה, המבורגר, פלאפל, סושי, בגט...), לומדים שיר בשפה השלטת, מאלתרים תלבושות או מתחפשים במה שנשאר מפורים , כותבים שלטים בשפה השלטת (ברוכים הבאים, שירותים, שם המדינה), אפשר לצלם פרסומת לאותה מדינה...

יום משחקים של פעם:
סבתא סורגת, גומי, חבל, גוגואים, קלאס, חמור חדש ועוד.. המשחקים האלו נפלאים וכיפים ויש להם תרומה רבה להתפתחות, ללמידה, לפיתוח מיומנויות חברתיות, מוטוריות, כתיבה, חשבון, מה שתרצו. 


טיולים בארץ:
למי מאיתנו שנשארו לשמור על המולדת (ונשארו בבית בחושך אחרי שכולם טסו לחו"ל), ישנם מסלולי טיול מקסימים וכיפים לכל המשפחה.
שני אתרים מומלצים למשפחות מטיילות:
אתר מפה: www.mapa.co.il ניתן לקבל מידע רב בחינם על טיולים שונים ואירועים ברחבי הארץ. נגישות מלאה לכל המידע באתר היא בתשלום.
אתר טיולי: http://www.tiuli.com/ אתר חינמי, בו מידע על מסלולי טיול רבים לפי איזורים, נושאים, סוג טיול ועוד.
המומלצים שלי לקיץ: שמורת הסטף (היינו היום והיה כיפי ורטוב), נחל השופט, שמורת תל דן, שמורת נחל עמוד (שנה שעברה היינו עם ילדים צעירים, היה נפלא), המג'רסה, רמת הנדיב.

שתהיה לכולנו חופשה נעימה ובטוחה !

4 תגובות:

  1. עם כאלה רעיונות הקיץ שלכם יהיה מהנה ומוצלח,
    מקווה שנפגש מור

    השבמחק
  2. בהחלט מתכוונת לאמץ כמה מהרעיונות האלה. תודה יקירתי!
    חן

    השבמחק
  3. רעיונות מצויינים לכל השנה ולא רק לקיץ. אני מאוד חוששת כל חופש מחדש שאני לא אמצא לילדים תעסוקה והם יבלו כל היום מול המסך ויראו קופיקו. בסופו של דבר מסתדרים והכל עובר בכיף.

    השבמחק